Een van de eerste dingen die je doet bij het starten van een AdWords campagne (nadat je doelstellingen helder zijn) is zoekwoord onderzoek. Op welke zoekwoorden wil je dat klanten jou vinden in Google? En op welke zoekwoorden wordt het meest gezocht?

Goed zoekwoord onderzoek is de basis van je AdWords campagne

Zoekwoord onderzoek is een cruciaal onderdeel van het opzetten maar ook van het onderhouden van je AdWords campagne. Het is onmogelijk om zelf alle zoekwoorden te verzinnen waar klanten op zoeken. De statistieken over zoekwoordgebruik in Google zijn ongelooflijk. Uit onderzoek van Google blijkt dat 20% van de zoekopdrachten in de afgelopen 90 dagen niet eerder zijn geregistreerd.

Om de juiste en de beste zoekwoorden te vinden zul je dus onderzoek moeten doen naar zoekgedrag. Hiervoor zijn van allerlei dure pakketten beschikbaar maar hier volgen drie stappen om op een heldere manier en met alleen gratis tools je zoekwoorden te bepalen en te beheren.

Dit zijn de stappen die je doorloopt bij zoekwoord onderzoek

  1. Zoekwoorden vinden
  2. Zoekwoorden groeperen
  3. Zoekwoorden verfijnen

1. Zoekwoorden vinden

De eerste stap is het vinden van zoekwoorden. De beste tool die hiervoor beschikbaar is Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden. De eerste stap is het invoeren van de zoekwoorden waarop je denkt dat gebruikers naar jouw product of dienst zullen zoeken. Gebruik de optie: ‘Beschrijvende woorden of zinsdelen’. Hier vind je al een enorme hoeveelheid potentiële zoekwoorden. Nog meer zoekwoorden kun je vinden (en dit is iets wat veel mensen over het hoofd zien) met de optie: ‘Inhoud van website’. Natuurlijk kun je hier je eigen site invoeren maar probeer hetzelfde ook eens met de volgende sites:

  • Sites van concurrenten
  • Blogs over jouw vakgebied
  • Alle sites die je regelmatig leest om bij te blijven op jouw vakgebied

Gebruik deze tool om een lijst van zoekwoorden samen te stellen. Daarna is het zaak om te groeperen en te selecteren.

2. Zoekwoorden groeperen

Het is belangrijk dat advertentiegroepen bestaan uit groepjes zoekwoorden die bij elkaar horen. Je gaat op basis van dit groepje woorden een advertentie vertonen die hierbij aansluit. Let er hierbij op dat de zoekwoorden passen bij de gebruikte kopij (het liefst letterlijk in de advertentie laten terugkomen). Daarnaast is het belangrijk dat de advertentietekst aansluit bij de behoefte van de zoeker. Probeer van elk zoekwoord de achterliggende motivatie vast te stellen en laat dit aansluiten bij je advertentie. Komt de motivatie niet overeen dan verhuis je een zoekwoord naar een andere groep.

Motivaties van de gebruiker kunnen zijn informatie; algemene informatie vergaren, vergelijkingen maken, offertes aanvragen, aankoop doen, etc. Zorg ervoor dat je advertentietekst maar ook je landingspagina aansluit bij deze behoefte.

3. Zoekwoorden verfijnen

Zoals het onderzoek van Google al aantoonde, zoekgedrag is heel divers en aan verandering onderheving. Hoe zorg je er nu voor dat je de juiste woorden gebruikt en blijft gebruiken?

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen dat in AdWords je zoekwoorden op verschillende manieren kunt gebruiken. Zoekwoorden kunnen worden ingesteld als Breed, zinsdeel, exact of als uitsluiting. Als je start om je zoekwoorden als breed in te stellen dan zul je de meeste bezoeker verwachten, dit zijn alleen niet altijd de beste bezoekers. Je zult langzaam je zoekwoorden meer direct willen instellen op de zoektermen die het best converteren.

Stel eerst brede zoekwoorden in en na een tijdje (zeg 14 dagen) draai je in Adwords het rapport ‘Zoekopdrachtprestaties’ voor je campagne. Dit rapport geeft de prestatiegegevens voor zoekopdrachten waarvoor je advertentie is weergegeven en klikken zijn gegenereerd. De beste woorden die je al in je lijst had staan zet je om naar exacte woorden of naar zinsdeel woorden voor een nog betere en gerichtere biedingsstrategie. Woorden die het goed doen maar nog niet in je lijst staan voegen je toe.

Met behulp van een koppeling van je AdWords account aan Google Analytics (het gratis analysepakket van Google) kunnen je van de gebruikte zoekwoorden ook zien hoe de conversie is of zelfs de ROI uitrekenen. En daar gaat het natuurlijk allemaal om, zoekwoorden die meer geld opleveren dan dat ze kosten. Woorden die het slecht blijken te doen verwijderen je of voegen je toe als uitsluitingszoekwoord.

Door het volgen van deze 3 simpele stappen (en deze regelmatig te herhalen) stelt je een robuuste en winstgevende zoekwoordenlijst op voor je AdWords campagne.