Succesvol zoekmachine marketing toepassen in Nederland is eigenlijk heel simpel: Vind de zoektermen waar mensen jouw product op zoeken en zorg dat je voor deze woorden op de eerste pagina in Google staat. Dan komen de klanten vanzelf naar je toe. Maar hoe te starten?

Waarom is die eerste pagina in Google zo belangrijk?

Omdat 95% van alle zoekopdrachten in Nederland worden gedaan via Google. En, de meeste mensen zoeken niet verder dan de eerste pagina. Op die plek vind je dus je klanten. Of beter, daar vinden klanten jou.

Is het echt zo simpel?

Ja, het basisprincipe is zo simpel en iedereen kan op pagina 1 terechtkomen. Uiteraard zijn er kosten (geld en inspanning) om dit te bereiken. Ook zijn er verschillende routes om hier te komen. Een snelle en een langzame route.

De langzame route heet SEO (=zoekmachine optimalisatie). Deze route kost met name inspanning (tijd is geld!). Je website moet zo worden ingericht dat Google je goed kan vinden en je moet zorgen dat er veel andere websites naar jou gaan linken. Na verloop van tijd ziet Google jouw website als een autoriteit en kom je op de eerste pagina. Dit is de lange weg en helaas is succes niet gegarandeerd. De resultaten kunnen je moeite echter meer dan waard maken.

De snelle route heet SEA (=zoekmachine adverteren) en het systeem voor deze vorm van adverteren heet AdWords. Via deze route koop je eenvoudig een plekje op de eerste pagina van Google. Dit kost uiteraard geld, net als bij andere vormen van adverteren. Via deze route sta je morgen al op pagina 1 en kun je direct heel veel nieuwe potentiële klanten op je website ontvangen.

Begin met de korte route

Welke route uiteindelijk het meeste oplevert? Daar verschillende de meningen van de goeroes nogal over. Het beste is natuurlijk om beiden te doen. Ik adviseer om te starten met de korte route. (let op: als je nog moet beginnen met het bouwen van een website is het wel belangrijk dat deze zoekmachine vriendelijk wordt opgezet)

Adverteren met AdWords heeft als voordeel dat je direct begint met het binnenhalen van klanten. Dat is zeker als je net begint op internet prettig want zo haal je een snelle return op je investering en dat is belangrijk voor je cashflow. Tegelijkertijd levert deze route heel veel waardevolle informatie. Informatie over hoe mensen daadwerkelijk op je website terechtkomen en welke zoekwoorden je echt veel opleveren (conversie). Dit gebruik je later voor de lange route.