Natuurlijk wil je het liefst zo veel mogelijk bezoekers op je site. Maar als je betaalt voor een bezoeker, zoals met Google AdWords dan wil je dat dit ook kwalitatief goede bezoekers zijn. Je wilt dan bij voorkeur bezoekers die de intentie hebben om jouw product te kopen.

 

Wat is een negatief zoekwoord?

Negatieve zoekwoorden helpen je om meer gerichte bezoekers naar je site te krijgen. Gewone zoekwoorden zorgen ervoor dat Google jouw advertentie laat zien als deze in een zoekopdracht worden gebruikt. Door het toevoegen van een negatief zoekwoord vertel je Google dat je advertentie niet moet worden geplaatst als dit negatieve woord ook voorkomt in de zoekopdracht.

Direct besparen op je advertentiekosten

Een goed voorbeeld van een negatief zoekwoord is ‘gratis’. Mensen die zoeken met de term gratis hebben over het algemeen niet de intentie om iets te kopen. Stel je verkoopt boeken over online marketing via een webshop dan adverteer je wellicht op de zoekterm ‘online marketing boeken’. Omdat je geen gratis boeken uitdeelt wil je geen geld uitgeven aan mensen die zoeken naar gratis boeken. Door gratis toe te voegen als negatief zoekwoord zorg je ervoor dat je advertentie niet wordt getoond op zoektermen zoals ‘gratis online marketing boeken’. Zo bespaar je marketingeuro’s die je beter kunt inzetten voor het werven van meer kansrijke bezoekers.

Plus een extra beloning van Google

Maar er is nog een groot voordeel. Mensen die op zoek zijn naar gratis boeken zullen minder vaak dan gemiddeld op jouw advertentie klikken. Jouw advertentie is immers niet relevant voor hen. Als je advertentie niet wordt getoond voor deze zoekopdrachten zal de gemiddelde doorklikratio in je advertentiegroep stijgen. Google ziet een hoge gemiddelde doorklikratio als een bewijs dat je goede en relevante advertenties vertoont en beloont je hiervoor met hogere advertentieposities en lagere kosten.