Voor het opzetten van een succesvolle campagne in AdWords is het cruciaal dat je begrijpt hoe Google de ranking van je advertenties bepaalt. De Ad rank score die je krijgt van Google bepaalt op welke positie je advertentie in de Ad ranking wordt getoond. De advertentie met de hoogste score komt bovenaan op pagina 1, de volgende op 2 etc.

De Ad ranking formule

Google gebruikt een groot aantal factoren bij het bepalen van je Ad ranking. De basisformule voor je Ad rank score is echter heel simpel:

 

Ad Rank Score = Maximale CPC Bieding x Kwaliteitsscore

 

De maximale CPC (cost per click) bieding is het bedrag dat je maximaal wilt betalen voor een klik. Dit kun je heel eenvoudig zelf instellen in je AdWords account. Hoe hoger je bieding, hoe hoger je Ad Rank score. Google verdient het grootste gedeelte van zijn geld aan deze advertenties en dus belonen ze adverteerders die veel willen betalen... logisch toch.

Waarom kwaliteitsscore?

Als je de financiele motieven van Google snapt is het ook niet meer zo moeilijk om te begrijpen waarom de Ad rank mede wordt bepaald door een kwaliteitsscore. Google beloont ons, de adverteerders, voor gedrag dat uiteindelijk meer geld oplevert voor, ja je raad het al, Google. (Shocking huh...)

Een hoge kwaliteit van de adverteerders en de advertenties is belangrijk omdat betere advertenties leiden tot meer kliks en meer tevreden (be)zoekers. En dat is allemaal weer goed voor de portemonnee van Google.

Hoewel Google niet heel erg open is over de precieze berekening van de kwaliteitsscore hebben we ontdekt dat dit de belangrijkste factoren zijn:

1. Doorklikratio (CTR) – Dit kenmerk is veruit het belangrijkst. Samen met je CPC bieding bepaalt dit het grootste deel van je Ad rank score. Logisch hoe meer klikken hoe hoger de winst voor Google. Het is belangrijk om je te realiseren dat de doorklikratio zelf ook weer van verschillende factoren afhankelijk is!

Tip: Zorg voor advertenties die oproepen tot actie (bestel nu...)

 

2. Advertentie-zoekwoord relevantie – Google beoordeelt hoe relevant je advertentie is voor de zoekwoorden in je advertentiegroep. Als je zoekwoord te maken heeft met aquarel schilderen en je advertentie gaat over paardensport dan krijg je een lagere kwaliteitsscore.

Tip: laat je zoekwoorden terugkomen in je advertentietekst

 

3. Advertentie/zoekwoord-landingspagina relevantie – Voor een bezoeker van Google is het belangrijkste dat hij vindt wat hij zoekt en naar de juiste pagina wordt gestuurd. Het heet niet voor niets een zoekmachine. Je zoekwoord en je advertentietekst moeten dus de juiste verwachting wekken. Hoe relevanter je doelpagina ook wel landingspagina genoemd, hoe hoger je kwaliteistscore.

Tip: Zorg dat je zoekwoorden terugkomen in de teksten op je landingspagina

 

4. Historie – Google gelooft niet in toeval. Als jij in het verleden over en over bewezen hebt een kwalitatief goede adverteerder te zijn dan zal je dat nu nog wel zijn. Daarom onthoudt Google de resultaten (doorklikratio) van je account en wordt je historische score meegenomen als factor in je huidige score.

Tip: Verwijder slecht presterende zoekwoorden en advertentieteksten

Wat betekent dit voor je strategie?

De slimme lezer heeft het al lang gezien: Hoe hoger je kwaliteitsscore hoe lager je CPC bod kan zijn om een hoge ad ranking te krijgen. Zorg dus voor op actie gerichte, relevante 'advertentie-zoekwoord-landinspagina' combinaties. Door continu te testen met nieuwe zoekwoorden en advertentieteksten worden je campagnes steeds effectiever.